Bár már csak az interneten olvashattam, úgy láttam, hogy a kevés hír egyike, amely eljutott Indiából Magyarországra, a nagy indiai áramszünet híre volt. Úgy tálalták a hírügynökségek, hogy a világ legtöbb embert érintő áramszünete volt, India lakosságának fele volt áram nélkül, 600 millió ember. Valójában két nagy áramkimaradás is volt, de az első „csak” háromszázmillió embert érintett. Aztán két napra rá gyakorlatilag teljes Észak-India sötétbe borult egy fél napra. A számokkal persze vigyázni kell, mert az érintett államok népessége alapján számolták ki az érintettek nagyságrendjét. Az pedig köztudott, hogy Indiában korántsem jutott még el az elektromosság mindenhova, a 600.000 falu egyharmadában még mindig nincs elektromosság, és ahol van, ott is csak egy-két házban. Azaz a falusi népesség jelentős része szerintem nem is tudta, hogy áramkimaradás van. Csak becsülni tudom, de szerintem a 600 millió potenciálisan érintett emberből legalább 150 millió egyébként is kénytelen áram nélkül lenni. Őket biztosan nem érintette a „nagy sötétség”.

A városokban sem okozott ez a két fél napos áramszünet olyan fennakadást, mintha Európában fél napig nem lenne áram (a 450 millió áram nélkül maradt ember nagyjából Európa lakossága). Itt ugyanis az áramszünet teljesen megszokott dolog, ezért mindenki készül is rá, mindenütt van generátor, amely át tudja hidalni az ilyen periódusokat (képzeljétek mi történne egyébként a sok liftben ragadt emberrel egy-egy áramszünet esetén!!!). Ennél sokkal környezetkárosítóbb módja nem nagyon lehet az áramfejlesztésnek, képzeljetek sok tízmillió (nem túlzás!) dízelmotort, ahogy órákon keresztül ontja magából a füstöt. Mert azt mondanom sem kell, a dízelgenerátoroknak nincsenek kibocsátási normáik, az autóktól eltérően nem méri senki, milyen károsanyag-mennyiséget nyomnak a kipufogóikon keresztül a levegőbe. Pedig alapvetően azok is pontosan olyan motorok, mint amilyenek a 20 évvel ezelőtt készült teherautókban és buszokban vannak (jó elismerem, mivel állandó fordulaton pörögnek, ezért kicsit környezetkímélőbbek, de ezt biztosan ellensúlyozza, hogy se szűrő, se katalizátor nincsen rajtuk. Csak pufognak bele a levegőbe). Biztos vagyok benne, hogy a sok jármű mellett az sem elhanyagolható a Delhiben meglévő szmog kialakulásában, hogy a városban milliós nagyságrendben működnek ilyen tartalék generátorok. Jellemzően minden nap. Főleg a nyári időszakban, amikor a légkondicionálók túlterhelik a rendszert.

Az újságok szerint egyébként annak volt köszönhető a példátlan méretű áramszünet, hogy egyes államok a náluk jelentkező nagy terhelés miatt a nekik járó kvótánál több elektromos áramot vételeztek a rendszerből és emiatt a teljes észak-indiai rendszer összeomlott. Persze az államok egymásra mutogattak, mindegyik szerint a másik volt a hibás. Mindenesetre ez az eset is rámutatott, milyen hihetetlen lemaradásban van az infrastruktúra Indiában. Ezt persze mindenki tudja, mindenki beszél is róla, hogy fejleszteni kellene, de nagyon kevés történik. Csak lózungok és hangzatos jelszavak egyre-másra.

Az egyik kedvencem, hogy India a következő 5 évben ezer milliárd dollárt fog elkölteni infrastruktúrára. Ezt már számtalan fórumon hallottam, számtalan politikus szájából. Biztos nagyon tetszik nekik ez az óriási szám. De abban is biztos vagyok, hogy egyikük sem gondolt bele, ez mit is jelent.  Valaki, valahol összeadta, hogy mire is lenne szüksége Indiának, hogy a legalább fél évszázados elmaradást legalább félig pótolja, és abból jött ki ez az irdatlan szám. Azóta ezt úton-útfélen hangoztatják (bár az elmúlt pár hónapban már nem annyira, mással – a különböző belpolitikai botrányokkal - vannak elfoglalva), minden infrastruktúrával foglalkozó fórumon felbukkan ez a szám. Pedig ha valaki utánaszámolt volna, ez azt jelentené, hogy naponta 548 millió dollárt kellene elkölteni (ez percenként kb. 86 millió forint). Ez pedig még ebben a hatalmas országban is lehetetlen. Csak egy szám. A 2010-11-es pénzügyi évben útépítésre összesen 6,5 milliárd dollárt költöttek. Ez napra lebontva 17,8 millió dollár. Az infrastruktúrára költendő összeg 3,2%-a. Természetesen az infrastruktúra nem csak útépítésből áll (bár érdekes módon itt Indiában az egyik legfontosabb infrastrukturális beruházást a víz- és csatornahálózatot soha nem sorolják az infrastruktúra körébe. Itt az infrastruktúra a következőket jeleni: út- és vasútépítés, kikötők, repterek, elektromos hálózat, erőművek), de az is biztos, hogy a 10%-ot a legóvatosabb becslés szerint is el kell, hogy érje az az összeg, amelyet a végtelenül elmaradott úthálózat fejlesztésére kellene költeni. Azaz hirtelen, és tartósan legalább meg kellene háromszorozni a teljesítményüket, hogy elérjék a kívánt célokat. Persze az is lehet, hogy itt is a magyar módszer választják majd, és egy km autópálya 4 milliárd forintba kerül majd. Úgy talán tényleg el lehet költeni ennyi pénzt is. :-(

Mindezek mellett a nemzeti ünnepen mondott beszédében Manmohan Singh miniszterelnök bejelentette, hogy jóváhagyták a Mars-missziót. India Mars körüli pályára kíván állítani egy űrszondát, amely különböző tudományos kísérleteket fog folytatni. Ismerve a napi indiai valóságot, nem csak nekem jutott eszembe, hogy annak a 21,5 milliárd forintnak, amit erre fognak költeni, lenne jobb helye is. Angliában például komolyan megkérdőjelezték, hogy jogos-e segélyeket adni egy olyan országnak, amely űrkutatásra költi a pénzét.

Ez is egy újabb adalék ahhoz az elképzelhetetlen kettősséghez, ami jellemzi Indiát.


Szerző: zdyzs  2012.09.06. 10:35 8 komment

Címkék: infrastruktúra áramszünet generátor India Mars

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2012.09.08. 15:18:47

Egy olyan országban, ahol mindennaposak az áramszünetek, nem igazán renget meg semmit az ilyesmi. Az meg, hogy a fél országban nem volt, semmit nem jelent, hiszen ha nálam nincs áram, attól nem lesz még szarabb, hogy a szomszéd városban sincs.
Kicsit mint a Ketsana tájfun volt nekünk Vietnámban. Minden hír ezzel volt tele, de a helyieket nem igazán izgatta fel. Mondták, hogy van olyan, hogy egy hónapban hat árvíz van. Ültek a tetőn és pecáztak.

czuzsu 2012.09.10. 18:20:45

Sziasztok!

Nagyon örülök, hogy rátaláltam a blogra, nagyon élvezem az írásokat!
A komolyabbakat és a kis színeseket is.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2012.09.16. 04:13:38

Ha már nagy sötétség: a blogod Kínából nem elérhető. És a miénk se, de annak már úgyis vége lett.
Büszke vagyok rá, hogy a kínai kormány méltónak talált a letiltásra. (Nincs az egész blog.hu letiltva)

zdyzs 2012.09.27. 06:42:58

@Ahmet: Na ez meglepő, ismerve a kínaiakat, szerintem minden olyan nyugati blogot letiltottak, amelynél a kereső kidobja az "India" kifejezést.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2012.09.27. 08:33:53

Na, de miért pont az India kifejezése? Persze lehet, hogy csak véletlen egybeesés. Néha megy a levesbe olyan oldal is, ami véletlenül pont egy szerveren van a FalunGong, Free Tibet, Independent Uyghur oldalakkal.

zdyzs 2012.09.27. 08:37:23

@Ahmet: Szerintem azért mert fasírtban vannak Indiával (pl itt lakik a Dalai Láma), és ezért minden indiai blogot letiltanak.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2012.09.27. 15:53:40

@zdyzs: Az elmélet elbukott, bejön az incredibleindia.com is. Szóval más lehet az oka. Amúgy is VPN-en keresztül elérhető.
süti beállítások módosítása