a href="http://picasaweb.google.com/lh/photo/MGuW4XdvFDYOnZSNnsZmzg82VuA40oHUjuJUJ63d4b4?feat=embedwebsite"> (bocs, ezt nem tudom innen eltüntetni)

Hogyan kerül egy indiai blogba Konstantinápoly? Még tavasszal úgy döntöttünk, hogy mikor másodszor jövünk Delhibe, a Turkish Airlines fogjuk választani, és megállunk Isztambulban egy hétvégére. Egyébként is ez a legjobb ajánlat Delhibe utazni, mert végre egy olyan városban kell átszállni, ami „irányban van”. Mint utóbb kiderült a légitársaság maga csapnivaló, de ezt ugye nem tudtuk, mikor eldöntöttük (bár valamit kellett volna sejteni abból, hogy mikor én februárban hazamentem velük, oda-vissza késtek a gépek, itt Delhiben annyit, hogy nem is a törökökkel utaztam, hanem Lufthansával). De történetünk szempontjából nem is fontos, lényeg, hogy visszautunk Delhibe egy isztambuli túrával kezdődött.

A repülőtéren a kötelező körök után (ha az ember kilenc csomaggal utazik, az egyikkel biztos baj lesz – nekünk az egyik bőröndünk kerekeit sikerült letörni, egy másik csomagunk meg egészen máshova érkezett mint ahová vártuk – szerencsére csak a reptéren belül) bepakoltuk rettentő mennyiségű cuccunkat a ránk (régóta) váró kisbuszba, és elszáguldottunk a hotelünkbe. (Bár mindenki szerint a törökök őrült módon vezetnek, nekünk az isztambuli közlekedés teljesen konszolidáltnak tűnt.) Direkt olyan hotelt kerestünk, amelyik a régi városrészben van (mondjuk nem nehéz ilyet találni, a Sultanahmet negyedben minden második ház hotel) és nagyon jól is tettük. Így ugyanis minden látnivalóhoz közel laktunk és Isztambul régi negyede önmagában is megéri, hogy az ember ott lakjon. Hihetetlenül hangulatos az egész. Meg is állapítottuk, ez az, ami gyakorlatilag teljesen hiányzik Indiában, egy olyan városrész, ahol esténként szívesen sétál az ember akár teljesen céltalanul is. Mi első este ezt is tettük, megnéztük kivilágítva az Hagia Sophia-t, a Kék Mecsetet és a sok hangulatos étterem-kávézó mellett szépen lesétáltunk a Boszporusz partjára. Itt némi nehézséget okozott a sötétben megállapítani a fények közül mi Ázsia és mi Európa (mint világosban kiderült - nem is sikerült), de nagyon jól éreztük magunkat.
Másnap reggel a hotel tetőteraszán reggeliztünk, egyik oldalon a tenger, ahol a boszporuszi átkelésre várakoztak a hajók, a másik oldalon a Kék Mecset tornyai. Pazar volt. Reggeli után első utunk a Topkapi Szerájba vezetett, ahol a török szultánok laktak egészen 1856-ig. Viszonylag hamar bejutottunk és egy jó hosszú délelőtt leforgása alatt meg is néztük a helyet. Sokat nem tudok róla írni, a fotók jobban bemutatják, mindenesetre nem kellett nyomorogni szegény szultánoknak meg az udvartatásuknak. A minden szobában megjelenő óriási kandallókból az kiderült, Isztambul biztos hideg lehet decemberben.
Következő állomásunk az Hagia Sophia volt. A mecset, amely eredetileg keresztény templomnak épült, sőt, a korabeli világ legnagyobb templomának. Nos, ez minden ízében látszik is. Az építtető a mennyiségre és nem a minőségre koncentrált. Az épület ugyanis monumentális, de viszonylag jellegtelen. Hatalmas. Gigantikus. De dísztelen. Jó, persze vannak benne aranymozaikok bőven, de ezek az épület minimális részét foglalják el (mondjuk azt nem tudom, hogyan maradtak fenn, mert ugye egy mecsetben nem lehet emberábrázolás, ezek meg csak azok. Lehet, hogy lefestették, aztán most a restaurátorok előkaparták a vakolat alól). A külső gyakorlatilag teljesen dísztelen és belül is az egyszerű felületek dominálnak. Nem is baj, mert a mérete önmagában is teljesen lenyűgözi a látogatót. Akkor meg minek túllihegni a dolgot, nem? Érdekesség, hogy a vikingek egészen idáig eljutottak, és ezt is kirabolták, sőt az egyik korláton még látszanak azok a megfejthetetlen rovások amelyeket ők véstek bele. Ezek szerint a „turisták” már évszázadok óta csúfítják a nevezetes helyeket falfirkákkal. :-)
Az Hagia Sophia-ból átsétáltunk a Kék Mecsetbe, amelyet I. Ahmed szultán emeltetett. Eredetileg azt tervezte, hogy ez lesz a birodalma legfontosabb mecsete. Hogy ez mennyre sikerült, azt nehéz megállapítani, mindenesetre ez még ma is mecset, míg az Hagia Sophia már csak múzeum, vallási funkciója nincs. Ez is egy óriási épület, de azért eltörpül a vele szemben álló Hagia Sophiával szemben. Viszont belül sokkal díszesebb, ezernyi kékes csempe díszíti (innen ered a neve). Érdekes, hogy a benne lévő nagy tömeg ellenére jó ott lenni. Valami megmagyarázhatatlan módon nagyon békében érzi magát az ember a sok ezer turista ellenére.
A mecset után meglátogattuk az Isztambult a középkorban vízzel ellátó ciszternát. Egy óriási, föld alatti oszlopcsarnokot képzeljetek el, kb. térdig-derékig vízzel megtöltve, sejtelmes fényekkel megvilágítva. Szuper. Kicsit rontja az élményt, hogy kortárs szobrászok minősíthetetlenül vacak műveit állítják ki (persze lehet, hogy csak én nem vagyok elég műértő), de összességében nagyon klassz hely. Olyan Dan Brown-os. Simán el tudtuk képzelni, ahogy a főhős a sokszoros életnagyságú fordított medúzafej (mert ilyen is van) jelentőségét próbálja értelmezni az éppen aktuális TITOK megfejtésének érdekében, mikor lövések dörrenek a homályban. A félelmetes félszemű/lábú/karú főgonosz a korinthoszi oszlopok közötti sötétségben kergeti a főhőst, aki térdig/derékig a vízben gázolva menekül. A főgonosz már majdnem utoléri, de a főhős lebukik a víz alá és az utolsó utáni levegőjét összeszedve egy titkos csapóajtón/alagúton át elmenekül a víz alatt. Szinte kirobban tüdejéből a levegő, ahogy a felszínre ér. Körülnéz, és hirtelen nem tudja hol van. Mint ahogy mi sem tudtuk, a ciszterna kijárata ugyanis egy egészen másik utcában van mint a bejárat.
Még a ciszterna előtt beültünk megnézni az egyik kulturális programot, mert utunkba esett egy szabadtéri színpad. Isztambul ugyanis szintén Európa kulturális fővárosa az idén. Pechünkre pont egy flamenco előadást láthattunk (aki közelebbről ismer, tudhatja hogyan viszonyulok a flamencohoz – nem a kedvencem). Nem is nagyon értettük, mert a helyszínen a plakátokon az Isztambul-Essen testvérvárosi kapcsolat volt óriási betűkkel kiírva. Nos, Essenben szerintem viszonylag korlátozott a flamenco elterjedtsége (de lehet, hogy tévedek, ha valakinek más infoja van, szóljon!). Na mindegy, ez csak azt bizonyítja, hogy a kultúra nem ismer határokat! Mindenesetre sikerült túlélnem a flamenco előadást (a végére értünk oda) némi Efes Pilsen segítségével.
A ciszternától elindultunk az Aranyszarv öblöt átívelő Galata-híd felé, mert annak a végén van a fűszerbazár, és gondoltuk gyorsan megnézzük még szombat este, mert az összes útikönyv, brossúra és turisztikai kiadvány szerint a bazár nincs nyitva vasárnap. Ez nekünk nagyon gyanús volt, (a kereskedelem Mekkája majd pont akkor van zárva mikor az emberek ráérnek?) csakazértis elmentünk arra vasárnap is. Jól gondoljátok, nyitva volt. Nem is értjük miért írja le azt bárki, hogy a bazár bármikor is zárva van. Na de ne szaladjunk az események elé.
A Galata-híd felé utunk átvezetett több olyan sétálóutcán, amelyeket teljesen elfoglalnak a vendéglők. Itt persze mindegyikben próbálnak meggyőzni a pincérek, hogy ott egyél. Az egyikben kiderült, a törökök sem mennek a szomszédba egy kis lódításért (finoman fogalmazva). A fűszerbazár irányát kérdezve a pincér váltig állította, a bazár egész hétvégén zárva van, nem érdemes odamennünk, inkább üljünk be hozzájuk enni. Az indiaiakon edződve persze nem hittünk neki, ezért folytattuk utunkat, nem hiába, mert a bazár természetesen nyitva volt. Fűszert persze nem vettünk, (végül is a fűszerek hazájában lakunk!!!) viszont vettünk szezámmagos földimogyorót. Na, az zseniális! Egy szinten van az indiai csípős csodákkal. Csak édes.
Megnéztük a Galata-híd aljába települt vendéglőket, de végül inkább visszasétáltunk és az egyik utcai vendéglőben (szigorúan nem abban ahol a pincér átvert) letelepedtünk a nagy párnákra, hogy megvacsorázzunk. A gyerekek vízipipázni is szerettek volna, de minket annyira elálmosított a kaja, hogy inkább lebeszéltük őket. Biztos nagyon hangulatos lett volna a színes párnákon heverészve pipázgatni, de most ezt kihagytuk.

A szállodánkba visszafelé menet betévedtünk egy utazási irodába, mert megtévesztő módon „Tourist Information Office” van rá kiírva (jó ötlet). Ha már bent voltunk, megkérdeztük a mindenütt hirdetett túrákról az egyik alkalmazottat, aki levezette nekünk, nem kerül többe az, amit másnapra tervezünk (Dolbamahce palota és hajózás a Boszporuszon), ha náluk befizetjük, mintha egyénileg mennénk. A gyerekekre nagy kegyesen adott kb. 3% kedvezményt. Másnap természetesen kiderült, egyénileg kb. a harmadát fizettük ki annak, amit a túrára kellett volna, elsősorban annak köszönhetően, hogy a gyerekek hol lényegesen kevesebbe kerültek, hol ingyen jöhettek. De ez már egy másik poszt lesz, mert már így is nagyon hosszú voltam.

Szerző: zdyzs  2010.08.19. 18:14 1 komment

LErika 2010.08.20. 15:35:40

Jókat nevetgéltem az akciófilmes jeleneten... :)
Furcsa, hogy itt is vannak korinthoszi oszlopok.
De persze a kultúra terjedése határtalan, ahogy te is mondod - lásd flamenco-Essen viszonylat.

Egyszer voltam Essenben 1 hétig, hát... olyan fura helyet még nem láttam. Embereket sem...
Kicsit olyan érzésem volt, mintha egy másik dimenzióba vagy világba kerültem volna.
Nagy szegénység, és rettenetesen sok sérült ember. Tényleg nem láttam ilyet sehol.
Talán a valaha volt bányászatnak és szennyezettségnek köszönhetően? Ki tudja...