vonat csilla.JPG

Rohanó, változó világunkban vonaton utazni manapság már különlegességnek számít. Szerintem néhány elkötelezett vasútmániákuson kívül mindannyian többet utazunk kocsival vagy hosszabb távra repülővel, mint vonaton. Ezért aztán - főleg a gyermekeimnek - mindig nagy élmény, ha vonatozunk, kiváltképp ha egy egész éjszakát el tudunk tölteni a vonatban. Vietnámban Saigon és Hanoi között közlekedik az Újraegyesítés Expressz, amelyre mi Moung Man városában szálltunk fel, amely Saigon után a második megálló. Eredetileg azt terveztem, hogy egészen Hanoig megyünk, de kiderült, hogy takarítás és ágyneműcsere a vonaton csak a két végállomáson van, ezért középen csak koszos kocsiba lehet felszállni. Mi pedig egy napra kiszálltunk a vonatút közepén, ezért ezt inkább kihagytuk.

Binh Thuan állomásig (az Muog Man vasútállomásának neve - egyébként apró adalék a vietnami nyelvhez hogy a "gá"csirkét jelent, ugyanakkor "ga" = állomás. Biztos könnyű nyelv) ) azonban nem is lehet hálókocsit foglalni, ezért abban reménykedtem, hogy ott még friss lesz az ágynemű és a kocsi sem lesz annyira piszkos. Azon a vonaton, amely megáll Muong Manban, nem voltak 4 ágyas kupék, ezért egy hatágyas kupét próbáltam lefoglalni. Az interneten azt olvastam, hogy nem kell előre jegyet foglalni, ezért nem is tettem meg. Nagy hiba volt, azt nem vettem ugyanis figyelembe, hogy az egyik legrosszabb időpontban utazunk, az év utolsó péntekjén, amely után egy négynapos hétvége jön. Így nem sikerült csak két külön kupéba foglalnom, négy középső és egy legfelső ágyat. Öröm az ürömben, hogy ezt legalább lefoglaltam az interneten, a helyszínen már egész biztos nem lett volna hely. Mondjuk jó 40%-al többet fizettünk, mint amennyi a jegyre volt nyomtatva – ezt az utazási iroda ügyesen eltakarta, hátha nem vesszük észre – de legalább volt. Azon reményem, hogy tiszta lesz az ágynemű, szerencsére beigazolódott.

IMG_8267.JPGA vonat dugig tele volt, egy ilyen 6 ágyas kupé egyébként is nagyon zsúfolt – az ágyak annyira közel vannak egymáshoz, hogy még felülni sem lehet rajtuk – de ezen a napon még a normálisnál is többen voltak, volt egy olyan pont, amikor a mi kupénkban 13-an voltunk. A folyosón állandóan mászkált valaki, árusok, utasok, kalauzok (ezekből legalább 6-tal találkoztunk), biztonsági őrök. Valamennyit tudtunk aludni, de azért azt hiszem máskor ennyire zsúfolt helyen nem fogunk utazni. Persze nekünk még mindig jó dolgunk volt azokhoz képest, akik normális vasúti üléseken csinálják végig ugyanazt az utat. Egyébként utitársaink nem voltak kellemetlenek, roppant udvariasak és előzékenyek voltak, csak az idős vietnami néninék csámcsogása kergette Krisztit és engem az őrület határáig. Nem tudom mit ehettek, mert sötét volt (éppen aludni próbáltunk) de a kerekek - egyébként nem elhanyagolható - kattogását is bőven elnyomta a nyámnyogásuk. Nem is tudtuk elaludni, amíg mindent meg nem ettek.

IMG_8262.JPGArra persze nagyon jó a vonat, hogy az ember egy kicsit lássa hogyan élnek az emberek. Bár mi utunk nagy részét sötétben tettük meg, azért jó négy órát világosban is láthattunk a tájat. Végeláthatatlan rizsföldek között mentünk és most először végre láttunk is rajtuk embereket dolgozni. Mókás volt látni a rizsföldekre optimalizált traktorokat. Sok helyen persze még bivalyokkal szántottak és láttunk egy csomó olyan munkafolyamatot, amelyekről fogalmunk sincs éppen mit is csináltak az emberek. Azt viszont mindenképpen megállapíthattuk, hogy a vietnami rizs (legalábbis ott ahol mi vonatoztunk) biztos nem biorizs, mert permetező parasztokat mindenütt láttunk. Ugyanolyan kézi permetezőgéppel, mint amilyeneket nálunk a hobbikertészek használnak a gyümölcsfáik védelmére.

Summa summarum, túlságosan nem tudom ajánlani a vonatot Vietnamban. Pénzt nem sokat lehet spórolni vele – a repjegy ugyannyiba kerül – csak annyit, hogy egy éjszakára nem kell szállást fizetni. Ugyanakkor sok időt elvesz és elég kényelmetlen. Ha valaki mégis a vasparipa mellett dönt, mindenképpen 4 ágyas kupéban foglaljon helyet.

Szerző: zdyzs  2013.01.20. 12:24 Szólj hozzá!