Egy abszolút nem indiai témáról szeretnék ma írni. Tavaly lányaimnak volt egy olyan feladata, ahol nekünk szülőknek kellett javasolni nekik egy-egy meghatározó olvasmányunkat és nekik azt kellett elolvasni, majd beszámolni róla az órán, illetve megírni nekünk, miért is volt lényeges a könyv. Kriszti szerencsés volt, mert neki a „Barlangi medve klánja” könyvet kellett elolvasnia, amelyet nagy örömmel meg is tett, sőt a sorozat további 4 kötetén is kb. három hét alatt túljutott (ez az öt könyv legalsó becslésem szerint is 3500 oldal).  Csillának nem volt ilyen jó dolga, ő nagyon szenvedett, többször is hangot adott nemtetszésének, hogy Asimov Alapítványát kellett olvasnia. Pedig az kevesebb mint 200 oldal. Leginkább az zavarta, hogy mire megszokta a szereplőket, hirtelen újabbak léptek a helyükbe, de egyébként is elégedetlen volt a könyv nyelvezetével és magával a történettel is.

Mivel ennyire zúgolódott, én is elolvastam és meg kell mondjam, egészen más volt mint amire emlékeztem. Én valamikor 12-13 éves koromban olvastam és nekem nagyon tetszett. Most, ennyi idő elteltével már nekem sem volt olyan nagy élmény. Még mindig tetszett maga az ötlet, de a megvalósítás már nem annyira, kicsit megértettem Csillát, miért panaszkodott. Úgy látszik idővel a könyvek is megkopnak.

Újraolvasva az Alapítványt azt is elhatároztam, elolvasok néhány olyan híres könyvet, amelyről sokat tanultam, tudtam, beépült a kultúránkba, de nagyon kevesen olvasták – én eddig legalábbis nem. Kezdtem az 1984-gyel Orwelltől, akinek az Állatfarm című könyve ékes cáfolata annak, amit az előbb írtam, mert az semmit nem kopott a megírása óta eltelt idővel. Szerintem általános iskola felső osztályában kötelező olvasmánnyá kellene tenni, mert ennyire közérthetően és plasztikusan senki nem tudta megfogni a totalitáriánus rendszerek sajátosságait. És a mai gyerekek erről már csak a történelemkönyvekből tanulnak, nincs róla saját tapasztalatuk, ebből következően nem is értik, milyen egy ilyen elnyomó rendszer és milyen könnyen ki tud alakulni.  Az 1984 nem ennyire didaktikus, de szintén egészen zseniálisan fogja meg az önkényuralmi rendszerek lényegét, hogyan nyomorítják meg az embereket és azt a kilátástalanságot, amelyben az emberek élnek. Ami nekem érdekes volt, hogy a könyv – bár könnyen ráfogható – nem csak a kommunista diktatúráról szól, hanem minden olyan rendszerről, amely az információ teljes monopóliumával rendelkezik. Ez a könyv talán mindennél jobban beleírta magát a nyugati kultúrába, hiszen Orwell írta először le azt, hogy Big Brother is watching (A Nagy Testvér figyel). A mai valóságshow-k korában ezt a kifejezést talán mindenki ismeri. A könyv nehéz és nyomasztó olvasmány, és természetesen nincs heppiend. Szerencsére a történelem nem így alakult, bár nem lehetetlen, hogy csak átmenetileg….

Nekifutottam még egyszer a Bradbury Farenheit 451-ének – ezt olvastam már korábban, de nagyon nem tetszett – de most sem lett jobb, nem is tudtam végigolvasni.

Utolsóként a Zabhegyezőn rágtam át magam, és tulajdonképpen ezért írtam ezt a posztot. Nagyon szeretném, ha valaki, aki magyarul olvasta a könyvet, elmondaná nekem miért „Zabhegyező” a címe magyarul. Az eredetiben ugyanis egyáltalán semmilyen zabhegyezésről nincs szó és a címe is egész más – Catcher in the Rye, azaz Elkapó a zabban (vagy inkább zabmezőben). A teljesen céltalanul sodródó főszereplő ugyanis életcélként annyit tud megfogalmazni, hogy egy zabmező melletti szakadék széle előtt szeretné elkapni az esetleg arra tévedő gyermekeket. Azt megértem, ennek semmi értelme nincs magyarul, de szervesen összefügg (már amennyire bármilyen összefüggés is van a könyvben) a cím a történettel. Talán azért Zabhegyező magyarul, mert a főszereplő teljesen értelmetlen és haszontalan tevékenységeket csinál, mint a szólásban a zabhegyezés?

Közben persze olvastam a szokásos, kellemes kikapcsolódást jelentő, de valószínűleg nagy irodalmi tartalommal nem rendelkező, gyerekkönyveket, elsősorban a Percy Jackson sorozatot, amely – bár nem éri el híres a varázslótanonc kalandjainak népszerűségét – rendkívül szórakoztató olvasmány.

Szeretném az mondani, hogy emiatt a sok olvasás miatt sem tudtam magamat rávenni a posztolásra, de ez sajnos nem igaz, egyszerűen nem volt semmi ihletem. 

Szerző: zdyzs  2012.12.14. 08:45 18 komment

Címkék: könyv 1984 zabhegyező Jackson Percy

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2012.12.14. 13:24:52

Asimov írásait én is olvastam, és azt hiszem az a baj, hogy kicsit földhözragadt. :) Hülyén hangzik, de a könyveiben a jövő kb. olyan, mint az 50-es, 60-as évek, csak minden kicsit nagyobb.
Ha már könyvek, olvastad a Game of Thrones sorozatot? Nagyon jó, csak ne add a gyerekek kezébe. Egyelőre...

zdyzs 2012.12.17. 15:51:29

Igen, nekikezdtem a Game of Thrones-nak, de bevallom a második könyv után most szünetet tartok. Érdekes, de egy kicsit intenzív volt, jó egy kicsit pihenni.

Asimovról meg nekem is pont ugyanez jutott az eszembe, mindent papíron intéznek ugyanis az Alapítvány trilógiában, és mi már nagyon jól tudjuk, hogy ez a régmúlt. De mikor ő írta ezeket a könyveket, nem tudhatta, hogy a jelentések már soha nem papíron születnek a jövőben.

Érdekes ezt olvasni, mennyire másképp látták a jövőt elődeink!

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2012.12.18. 07:40:28

@zdyzs: Na, jó, de Asimov nem volt valami radikális a jövővel kapcsolatban. Azon kívül, hogy vannak nagyon fejlett robotok, szinte semmi radikális.

Csikós Zsolt 2012.12.24. 10:58:37

1984 kötelező volt az amerikai iskolában, de azóta 3x újraolvastam... :-)

És igen, az egy tökéletes könyv.

Copfy 2012.12.26. 16:19:24

[off] Tisztelettel vitatkozom. Asimov (számomra) legfontosabb elméletét, a Második Alapítvány mibenlétét és működését megértve, láthatjátok, hogy mi van még előttünk :--) Amit már - részben - megéltünk (robotok, ámbátor itt is csak kapirgáljuk a jövőt), azt könnyebben fikázzuk le, hogy "ja, ennyi volt?" :--)

Boldog Karácsonyt Mindenkinek, bár pont a blog tulajdonosai lógtak el a gép elől :--)

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2012.12.27. 09:46:26

@Copfy: De ha jobban belegondolsz, alkotott három (négy) törvényt, de ennyi. Volt pár érdekes fejtegetése a Susan Calvin figura eseteiben, meg a 200 éves emberben, de nem ment tovább.

zdyzs 2012.12.28. 02:50:20

@Copfy: Ebben igazad van, de ezt az ötletét egyáltalán nem fejti ki. Ráadásul olyan fals bukolikus parasztromantika lengi körül az egészet, a galaxis legerősebb urai egyszerű szántó-vetőként tengetik életüket? És ezt az író írja akinek a könyvei robotikáról szólnak?

Nekem egyébként leginkább az tetszik a műveiben, hogy az Alapítvány trilógiában az egyes ember döntései semmit nem számítanak, majd a következő trilógiájában a teljes galaxis sorsa egyetlen ember egyetlen döntésén múlik. Szerintem közben Asimov kicsit kiábrándult a Marxizmusból. :-)

zdyzs 2012.12.28. 03:16:36

@Csikós Zsolt: Talán tökéletesnek nem mondanám, de én sem tudom mit kellene másképp megírni. Szerintem az Állatfarmot általános iskola 8. osztályában, az 1984-et pedig érettségi előtt kellene kötelezően elolvasni mindenkinek. Már most látom, hogy a gyerekeink különben nem fogják megtanulni milyen nyomorító egy diktatúrában élni, és esetleg nem fognak ellenállni azoknak a törekvéseknek amelyek a "rend" nevében elnyomják majd őket. Mert azt be kell vallani egy diktatúra eleinte sokkal hatékonyabban működik, csak az árát felejtik el sokan. Erre az emlékezésre jó lenne ez a két könyv.
A saját kölkeimnek mindenesetre kötelező lesz,

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2012.12.28. 07:48:49

@zdyzs: Mindenki tudja, hogy miért szar, de senki nem ébred rá, hogy mikor születik meg egy diktatúra. Egyszer csak VAN.
Az Állatfarm szájbarágósan elmagyarázza a születését, az 1984 meg a működését. Sajnos egyik sem ad iránymutatást, hogy idejében felfedezzük kik a disznók...
Talán azért, mert mindannyian azok vagyunk, csak egyeseknek jut lehetőség a házba költözni, a többinek meg nem. És igazából nem a diktatúrával van bajunk, hanem hogy melyik végén állunk.
Egyébként meg ha már kötelező olvasmány, akkor Robert Merle: Mesterségem a halál. Mert olyan szenvtelenséggel mutatja be ez embertelen rendszer kialakulását, hogy egy pillanatig nem érezzük, hogy manipulálni próbálna bennünket az érzelmeink útján. Nincs rózsaszín ruhás kislány, hogy most tessék könnyezni! Csak a jég hideg logika, meg a felismerés, hogy tulajdonképpen drukkolunk ennek a tömeggyilkosnak, hogy megússza. Ez az igazán borzasztó, hogy a történelem ismeretében is rá tud beszélni minket arra, hogy szimpatizáljunk vele, miközben tudjuk, hogy ez nem frankó.

Copfy 2012.12.28. 17:20:14

@zdyzs: másképp látom, talán másképp közelítem meg, más részeivel vagyok "párhuzamos", vagy mást "akarok" kiérteni belőle :--) attól még Nektek is Igazatok van, ha Ti úgy látjátok és értelmezitek ;--)
ohmmmm ;--)

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2012.12.29. 05:49:11

@Copfy: The resistance! Ohm....
:)
De régen láttam már olyat az interneten, hogy emberek nem értenek egyet, és még a harmadik kommentben sincs firtatva a vallási/politikai hovatartozás, illetve a felmenők foglalkozása.
Tényleg, Game of Thrones? Vagy hogy pontos legyek A Song of Ice and Fire?

zdyzs 2012.12.29. 17:36:18

@Ahmet: Ez leginkább annak köszönhető, hogy ezen bloglátogatottsága nem veri az egeket, és akik olvassák azok rendes, kulturált emberek!!!

Ahogy korábban írtam a Song of Ice and Fire sorozatban, most szünetet tartok, töményen olvastam ez első két könyvet, jó most mást a kezembe venni.

zdyzs 2012.12.29. 17:44:01

@Ahmet: Pontosan ezért tenném kötelezővé a két Orwell könyvet, mert nagyon könnyű mindenkinek a diktatúra útjára lépni. Én már vagyok olyan öreg, hogy a saját bőrömön tapasztaltam milyen szar benne élni, de egyre kevesebben vagyunk ilyenek, az új nemzedéknek nincs kézzelfogható élménye.

zdyzs 2012.12.29. 17:44:59

@Copfy: Na, ha valamit te is meg én is jól megtanultunk, az az, mennyire szánalmas, ha valaki szerint egy irodalmi művet csak egyféleképpen lehet értelmezni (á la Szőnyi)!
Ezért aztán maximálisan egyetértek. Sőt talán az a legjobb olvasmány, amely más-más embereket másképpen szólít meg.

zdyzs 2012.12.29. 17:46:00

@Ahmet: @Copfy: @Csikós Zsolt: Valakinek ötlete arra vonatkozóan miért lett Zabhegyező a Catcher in the Rye-ból?

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2013.01.02. 16:02:44

@zdyzs: Hát, amit én hallottam, az valami olyasmi, hogy Holden élete olyan értelmetlen, mint a zabhegyezés, de nekem inkább a klasszikus magyar címfordítások ugranak be a mozikból.

zdyzs 2013.01.06. 18:33:31

@Ahmet: Na igen, erre gondoltam én is. Majd otthon megnézem magyarra hogyan fordították a kis éneket amelyben angolul a "catcher in the rye" kifejezés van. Hátha az segít.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2013.01.07. 08:52:30

@zdyzs: Az az igazság, hogy csak félig olvastam. Nem értem a végére, és vissza kellett adni. Ez a bajom a könyvtárral is. Általában sok könyvet olvasok párhuzamosan, és van, hogy egy-egy pihen néhány hónapot, mert másra van igényem, aztán folytatom. Mondjuk momentán egyáltalán nincs egy darab könyvünk se, és a Kindle beszerzés is megakadt.
süti beállítások módosítása