Radzsasztani túránk második állomása Dzsodpur volt. Meglepően gyorsan ideértünk, erre az út ugyanis egyrészt egészen jó, másrészt gyakorlatilag nincs rajta forgalom. Kellemes meglepetés volt, hogy létezik Indiában olyan út, ami nem faluból be, faluból ki és közte emberek - csak úgy.
Dzsodpur első látásra sokkoló volt. Dzsajszalmeri hangulatot vártunk, mondván ez is egy sivatagi város, e helyett ódelhii hangulat fogadott. A külváros egyszerűen csak ronda és jellegtelen, az óváros ugyanakkor rémisztő. Kanyargós utcácskák kusza egyvelege, melyek olyan szűkek, hogy autó nem fér el rajtuk, csak motorok és riksák. Na meg tehenek, kóbor kutyák és még több szemét. Bűz és mocsok. Mivel a mi hotelünk az óvárosban volt, az autótól itt is el kellett búcsúznunk és két riksát béreltünk (egybe nem fértünk el csomagostul). Az egyikben én (Zsuzsi- a szerk) ültem Krisztivel. A zsúfolt sikátorokban úgy tűnt, hogy hajmeresztő tempóban vesszük az akadályokat. Majd egyszer csak megálltunk (nem a hotelnél) és mondta a sofőr, itt megvárjuk a többieket. Mikor már öt perce nem jöttek, egy pillanatra végigfutott az agyamon, hogy mit is fogok majd itt csinálni Krisztivel pénz és iratok nélkül, de úgy döntöttünk, egyelőre nem aggódunk – „ej, ráérünk arra még”. Végül kiderült, hogy Pacoék riksájának kifogyott a benzinje és menet közben riksát kellett váltaniuk. Mindenesetre, amikor 2 nap múlva kiköltöztünk a hotelból, Paco meghagyta a két riksának, hogy maradjanak együtt az út alatt.
Dzsodpurt egyébként kék városnak is nevezik, mert eredetileg a brahminok városrészében a házak kékek voltak. Ma már nincs ranghoz kötve a házak színe, bárki festheti a házát kékre. Más városokat is jelölnek színnel: Dzsájpur rózsaszín, Dzsájszalmer arany, Bikaner vörös.


A vár még ma is egy maharadzsa tulajdonában van. Arról vált híressé, hogy mikor 4 évesen apja halálát követően elfoglalta a pozícióját a szokásos koronázási ceremónia keretében, akkor az előkelőségek kötelezően felajánlott ajándékait nem megtartotta magának, hanem mindig továbbadta a következő ajándékozónak. Alattvalói azóta hirdetik, hogy különleges uruk van. Érdekes, hogy még ma is emlékezik a ceremóniára, pedig elég pici volt. Valóban nagyon haladó, „modern-kori” maharadzsa. De kénytelen is az lenni. A független India megalapításakor került hatalomra, s mint az összes többi maharadzsa, ő is csatlakozott birodalmával az indiai köztársasághoz. Ekkor még megtarthatta rangját és tulajdonjogait, valamint a kormány éves apanázst fizetett neki.
De ez sem tartott örökké. 1970-ben Indira Gandhi eltörölte az összes rangot és juttatást és súlyosan megnyirbálta a tulajdonjogokat is. Erre a megváltozott helyzetre tért haza angliai tanulmányairól a dzsodpuri fiatal maharadzsa. De neki nagyon fontos volt a családi örökség fenntartása. Kiköltözött a várból egy közeli palotába, ami ma részben hotel is, és létrehozott egy alapítványt a vár felújítására és fenntartására. A munkája igen eredményes, ez a legjobb állapotban tartott vár eddigi tapasztalataink alapján. És a legszebb is.

A környékbeli vörös homokkőből épült, a női szárnyat a fehér párizsi vakolattal borították be. Az egymást követő maharadzsák egyre jobban bővítették. A nagy fogadótermek és a durbar terem nagyon jó állapotban van, több helyen szőnyegek is ki vannak állítva. A radzsasztáni szokásoknak megfelelően a nőknek és a férfiaknak külön lakrésze volt. A nőké olyan ügyesen lett elhelyezve, hogy az áttört falpaneleken keresztül az egyik oldalon a maharadzsa szórakoztatására kialakított teremre, a másik oldalon a koronázási udvarra láttak rá. Persze volt saját udvaruk is, ahol az idejüket együtt tölthették.

Az egyik teremben egy női szépítkezési doboz volt kiállítva. A nőknek itt egy 39 részből álló cicomázási folyamatot kellett végigcsinálniuk. A teljesség igénye nélkül: a szem, száj kifestése, a haj illatos olajjal locsolása, majd virágokkal és ékszerekkel feldíszítése, ékszerek felvétele a lábra, karkötők, gyűrűk, ékszer az orrba, ékszer homlokra, talp befestése, kezek befestése (mehendi).
Még egy utolsó megjegyzés a várhoz: már a dzsajszalmeri sem tűnt egy bevehető várnak, de ez a dzsodpuri még annál is kevésbé. Magas, meredek sziklára épült (125 méterrel magasodik a környező síkság fölé), várfalai olyan szélesek, hogy lóval és ágyúval is el lehet rajta közlekedni, ha valaki pedig a kapun keresztül szeretné elfoglalni, akkor 7 kapun kell átverekednie magát. És ehhez még hozzá kell számítani a radzsasztániak híres hősiességét. Ha ugyanis egy csatát vesztesnek ítéltek, akkor az összes férfinak sáfrány színű ruhát kellett vennie – ez a hősi halál színe – és ki kellett törnie a várból, hogy megvívja élete utolsó csatáját. Asszonyaiknak és gyermekeiknek sem volt sokkal könnyebb: nekik előtte önként máglyahalált kellett a várban halniuk.
A palota jelentős része olyan elképesztő faragásokkal van tele, mint a dzsájszalmeri havelik. Itt sem fukarkodtak az emberi munkával. Különösképpen a zenana (a nők lakhelye, ahova férfi nem tehette be a lábát) bővelkedik nagyszerűen faragott erkélyekben és kiugrókban.

Összefoglalva: a palota gyönyörű, kihagyhatatlan egy radzsasztáni túrából. A város ellenben randa, csak azért kell ide eljönni, mert egyébként nem lehet eljutni a palotába.
Utolsó kommentek