Az amerikaiak hétvégén ünnepelték, hogy sok száz évvel ezelőtt a bennszülöttek nagy pechjére kihúzták az első évet az Újvilágban, ezért a suliban három napos szünet volt. Mivel a szünet már mindhárom gyermekre vonatkozott, így újabb kirándulásra indultunk, ezúttal a világörökség részét képező ellorai és ajantai barlangtemplomokat vettük célba. Eredetileg egy üzleti úttal lett volna összekötve az egész, én egy kicsit hamarabb mentem volna Mumbaiba, onnan elrepültünk volna Aurangabadba (ez a legközelebbi reptér), majd vissza Mumbaiba, ahol én maradtam volna dolgozni, család meg repült volna vasárnap este Delhibe. Sajnos az „igazi” konzulnak pont ezen a hétfői napon kellett egy nagyon fontos konferenciára utazni Goa-ba. Így engem a nagykövet nem engedett el, át kellett szervezni az egész üzleti programot egy héttel későbbre. Pedig már jó hat hete szerveztem. Mindegy.

Mi azért elutaztunk, a történtek miatt egyenesen Aurangabadba repültünk Delhiből. Most is korán, indultunk, és nyolc órára már meg is érkeztünk Aurangabad kies városába. A szállónk szó szerint 5 percre volt a reptértől, mint később kiderült ez a helyi forgalom miatt áldásos elhelyezkedés, a városban szinte minden hotel ott is van. A repülőn én egy sorban ültem egy tradicionális, fehér dhotiba öltözött idősebb emberrel, aki szemmel láthatóan nagyon vallásos volt. Ne kérdezzétek miért, egyszerűen úgy nézett ki. Azt, hogy mennyire az, akkor derült ki, mikor a reptérről kifelé menet egy kisebb csoport várta (olyan 50 ember), akik virágszirmokat dobáltak rá, kántáltak, és a lábait csókolgatták. Megkérdeztük sofőrünket, miért bántak így vele az emberek. Nagyon korlátozott angol tudásával csak ennyit mondott: „He is God”. Bármennyire is meglepő, könnyen lehet, hogy valóban ezt akarta mondani, számtalan vallás van itt, ahol az istenek reinkarnációi emberként köztünk élnek. Azt mindenesetre a hívei száma alapján megállapítottuk, valamilyen kisebb istenség lehet csak!
Aurangabad egyébként Aurangzeb uralkodóról kapta a nevét, aki 1653-ban áttette ide a székhelyét, és haláláig itt volt a mogul birodalom fővárosa. Ez előtt és ezek után teljesen jelentéktelen város volt és ma is az, bár itt is van egy gyönyörű síremlék, amelyet Aurangzeb feleségének emelt a fia. Egyszerűen csak kis Taj Mahal-nak, vagy „szegény ember Taj Mahaljának” hívják, mert ugyanúgy néz ki. (Már amennyire a Taj Mahal-ról készült képek alapján meg tudjuk ítélni). Ezek a nevek elég félrevezetőek, mert a síremlék hatalmas és gyönyörű.
A gépről minden külföldi ugyanabba a szállodába ment, így reméltük mi is jól döntöttünk. Nagy szerencsénkre már reggel negyed kilenckor el tudtuk foglalni a szobánkat, le tudtuk tenni a cuccainkat, és jól bereggeliztünk. Jól választottunk a hotel nagyon gyerekbarát, óriási medencével, ahol nem hogy nem szabad labdázni, hanem a hotel eleve labdákat tart a medencében. Az ebédlőben pedig tányéralátétként fóliázott vicceket találhatunk. Egy olyan csomagra fizettünk be, amelyben félpanzió és két túra volt benne, egy Ellorába, egy Ajantába. Mindkét helyen barlangtemplomok vannak, amelyeket csak a XIX században fedeztek fel újra. Első nap utunk Ellorába vezetett, ez a barlang-együttes a fiatalabb, itt a barlangokat i.sz. 600-1000 között faragták ki a sziklákból. Három csoportja van a barlangoknak, 12 buddhista, 17  hindu és 5 jain (a Jainizmus a hindu vallásból alakult ki. Szigorú vegetáriánusok, és minden világi hívságot megvetnek, annyira, hogy a két nagy irányzat közül az egyik – az „égbe öltözöttek” - meztelenül jár.). A buddhista templomok a legidősebbek, és a jain templomok a legfiatalabbak.
Ellora kb. 45 km-re van Aurangabad-tól, azaz Indiai mértékkel bő egy órányira. Ellorában a hegy természetes lejtése miatt a barlangok nagy része előtt jelentős sík terület van, jól választottak hajdanán az építők (már persze ha az volt a céljuk, hogy könnyen és sokan megközelíthessék a templomokat) A barlangtemplomok (a legnagyobb kivételével) gyakorlatilag nagyjából ugyanazt a felépítést követik, bejárat, oszlopcsarnok, a bejárattal szemben szentély, a szentély előtt előtér, az oszlopcsarnokban két oldalt kisebb fülkék (ezekben laktak meg tárolták a dolgaikat). Néhány helyen ez két, sőt az egyiknél három szinten ismétlődik. A szentélyben Buddha, vagy valamelyik hindu isten hatalmas szobra áll. A falakon sok-sok faragás, amelyek a hely fénykorában mind gazdagon festve voltak itteni szokás szerint jó színes festékekkel. A falból kifaragott szobrok kidolgozottsága eltérő, de vannak egészen fantasztikusan részletes művek is. A mennyezeten jellemzően lótuszfaragások és festések találhatók.
A legnagyobb templom a Kailash-templom, amelyre igazából nincsenek szavak, gyakorlatilag elhordtak, illetve kifaragtak egy komplett hegyet. Ez világ legnagyobb monolit (egy kőből faragott) építménye. Állítólag 200.000 tonna követ mozgathattak meg az építők, 7.000 ember dolgozott rajta 150 éven keresztül. Három nagy árkot vájtak, aztán „kibontották” a sziklából a templomot. Mindezt i.sz. a VII-VIII században. Jó nyolc emelet magasan van bevájva az épület a hegybe, de most szabadon áll. Teljesen körbejárható és oldalt két-három szinten - a hegybe vájtan - hatalmas csarnokok veszik körül. Ezek a csarnokok egyenként is nagyobbak mint a legtöbb másik barlangtemplom. A templom fő részén három látogatható szint van, az egyik még ma is működő Shiva szentély, így oda már csak mezítláb lehet bejutni. Remélem, hogy a fényképek valamit visszaadnak belőle. Talán azzal tudnám érzékeltetni milyen, ha elképzelitek, hogy a Mátyás-templomot valaki kompletten bevájta volna a Gellérthegybe. Talán egy kicsit kisebb, de ugyanolyan díszes. Ja és még képzeljétek hozzá két oldalt a két-három kosárlabdapálya méretű csarnokokat.
A terület jóval délebbre van mint Delhi, ezért a hőmérő felülről nyaldosta a 30 fokot és tűzött a nap, bizony nagyon örültünk a barlangok hűs belsejének. De ezzel együtt is rendesen eltikkadtunk, mire végigjártuk az egészet (több mint négy órát voltunk ott). Tudván, hogy nem lehet vakuval fényképezni, végig cipeltük magunkkal az új fényképezőgéphez vásárolt állványt. Ahol nem volt túl közel az őr, ott tudtuk használni, ahol volt, ott mindig ránk szóltak. Persze kisebb baksis fejében biztos megenyhültek volna, de ezt csak egyszer játszottuk el, inkább próbáltam kézből fényképezni. Szerencsére az új gép tényleg kiváló, és egész tűrhető képeket tudtam így is csinálni. (ez aztán másnap Ajantában lett igazán fontos, de erről később). Meg sok helyen nem is volt őr.
Feltűnő volt, hogy milyen tiszta a környék, már persze indiai viszonylatban. Ember persze itt is ezernyi és a jó részük próbál valamilyen „nagyon olcsó” dolgot rád sózni. Bármennyire nem érdekel, nem lehet őket lerázni. Mi végül egy kvarc kristályt vettünk is 100 rúpiáért a nap végén. Reggel egy ugyanilyet akartak nekünk 2000 rúpiáért eladni. Itt is bebizonyosodott, hogy akkor tudsz olcsón venni bármit, ha nem kell. Eddig csak ott tudtunk sokat alkudni, ahol nem volt szándékunkban vásárolni.
Fantasztikus élmény volt, nem véletlenül lett a világörökség része. És ezzel még nem is ért véget a napunk, mert még egy nagyszerű várat is meg tudtunk nézni útban vissza Aurangabadba. De ez már egy másik poszt.
Szerző: zdyzs  2009.12.01. 19:31 2 komment

Eeriel 2009.12.04. 14:26:52

Hú, ezt a helyet csak MMORPG-ből ismertem, meg a Világörökség-listáról. Köszi a beszámolót, nagyon szép valóban, a fényképek alapján is.

LErika 2009.12.07. 13:53:45

Tényleg elképesztő, hogy mire voltak képesek, jószerint szerszámok és mindenféle elektromos gépek, markolók stb. nélkül. A képek is gyönyörűek, jó, hogy megvetted ezt az új gépet! :) Erika