A mai nap az utazás jegyében telt el. Kora reggel indult a vonat Bangkok központi pályaudvaráról. Nekünk már az is élmény volt, mennyivel tisztább és rendezettebb, mint a pályaudvarok Indiában. Sőt, ha igazán korrekt akarok lenni, szerintem a magyar pályaudvarokat is simán űbereli – a Déli pályaudvar mindenképpen, csak arról van 5 évnél frissebb tapasztalatom. A bangkoki mindenesetre meggyőző, minden ki volt írva angolul is - ez például a Déliben egyáltalán nincs – amennyit kellett, annyit a pénztáros is beszélt angolul.

Maga a vonatút teljesen eseménytelen volt, ennél unalmasabb tájat nehéz elképzelni, szinte egyforma rizsföldek mindenütt, amelyek most sajnos szárazak voltak, ezért egyáltalán nem nyújtottak szép látványt. Gondolom mikor minden zöld azért akkor jobb. Egyébként furcsa módón néhány helyen volt zöld vetés is, nem tudom, hogyan van itt a vetés és aratás. Sajnos a legtöbb helyen csak száraz, levágott szárakat láttunk. Az persze megint feltűnt, hogy alig látunk embert, ez megint nagyon szokatlan a mi szemünknek, hiszen Indiában mindenütt van valaki.

A vonaton folyamatosan jöttek-mentek a thai árusok mindenféle étellel-itallal, még sört is vehettünk volna, ha akarunk. Komplett menüket (pl. rizs, csirke, tükörtojás, darálthús, szósz) lehetett kapni műanyagtálcában, lefóliázva. Mi nem éltünk ezzel, de két jéghideg kólát azért megittunk.

Jókora késéssel érkeztünk meg Aranyaprathet városába, amely kb. 10 km-re van a határtól. Természetesen az állomáson azonnal megszálltak minket a tuk-tuksok. Mi úgy gondoltuk, csak két járműbe férünk majd be, hiszen öten vagyunk, fejenként két csomaggal (még egyszer elismerésem Zsuzsinak, hogy ilyen kevés csomaggal el tudtunk utazni három hétre!). A tuk-tukos azonban lehajtott egy nagydarab vasat a tuk-tuk hátulján – olyan volt, mint a vadszállító rács a vadászok UAZ-án -  és arra rápakolta az összes bőröndünket. A hátizsákjainkat az ölünkbe vettük és szép lassú tempóban elgurultunk a határvárosba, Phoipetbe.

Itt a tuk-tukos természetesen megállt velünk egy teljesen hivatalosnak látszó iroda előtt, amelyre ki volt írva, hogy „Cambodia Visa”. Mi persze ennek nem dőltünk be, mivel ez egy szépen megtervezett átverés, ahol a szegény külföldit lehúzzák pár dollárra a kambodzsai vízumért, amelyet az interneten és a határon is be lehet szerezni 20 dollárért. Az élelmes thaiok azonban elhitetik az emberekkel, hogy ennél többet kell fizetni a vízumért. Persze magára vessen, aki ennek bedől, az interneten mindenütt el lehet olvasni, hogyan megy a határátlépés.

Arra viszont nem készített fel minket senki, milyen káosz van a határon. A szír-jordán határra emlékeztet 30 évvel ezelőttről. A thai kimenő ellenőrzéshez egy buszmegálló-szerű építmény közepén kell bemenni, egy láthatóan többször átvariált útvonalon végigcaplatni, majd bezsúfolódni egy kis terembe, ahol 3 határőr engedi át a thaiokat, ketten pedig a külföldieket. Értelemszerűen a vonat megérkezése után vagy hússzor annyi külföldi van mint helyi, ráadásul a külföldieket legalább háromszor annyi ideig vizsgálják. Nem is értem mit tudnak ennyi ideig csinálni egy kilépésnél. A külföldiek hosszú kígyózó sorban várakoznak. Mi egy kicsit kilógtunk a hátizsákos turisták tömegéből, ezt a módját az utazásnak azért elsősorban ők választják. Több mint egy órás várakozás után átléphettünk a „senki földjére” (hogy elfelejtettük ezt a kifejezést – a gyerekeink már nem is tudták mi az, most tudatostul bennük először milyen ez), ahol egy csomó hotel, kaszinó és üzlet van. Ebben is a szír-jordán határra hasonlít, gondolom a két ország között kedvezőbbek az adózási feltételek. Az is lehet, hogy a szerencsejáték is csak itt megengedett. A senki földjén lehet vízumot kapni hivatalosan (nekünk nem kellett) és egy bódéban bepecsételik az útlevélbe, hogy beléptünk Kambodzsába. A körülményeket meghazudtoló módon digitális fényképet készítenek, és négyféle ujjlenyomatot is levesznek. Aztán egy ingyenes busszal elvisznek a buszpályaudvarra, ahol természetesen megrohanják az embert a taxisok. Mi végül beszálltunk egy minibuszba másik 5 emberrel együtt. A táj Kambodzsában pontosan olyan unalmas, mint a vonatúton volt, aki tudott aludt is.

Siam Reap-ben volt a szállásunk, ez a város van legközelebb az Angkor néven híres régészeti lelet-együtteshez. Kicsit nehéz volt megtalálnunk a szállásunkat, amely nagyon közel van a központhoz, és árfekvésének megfelelően nagyon „egyszerű”. Olyan mint ahol Goán szoktunk lakni. Éjszakánként 3000 forintért nem várhat többet az ember – bár itt Kambodzsában ennél olcsóbb helyek is léteznek.

Szerző: zdyzs  2012.12.21. 14:38 7 komment

Csikós Zsolt 2012.12.24. 11:10:28

Hihetetlen... ALUDTATOK a MINIBUSZON?!

Amikor mi voltunk, nagyjából csak a pickup hátulja volt, nem voltak utak, csak por és leszakadt hidak, aludni meg nem lehetett, mert Magyarország legrosszabb útjai is a Hősök tere ahhoz képest, ami ott volt, ráadásul átraktak egy másik pickupra félúton, amin 22-en ültünk hátul az éles platóoldal szélén, és csak azért nem estünk ki a 100-zal a földúton robogó teherautóból, mert kambók ültek a lábunkon. És csak Battambangig ment az út, onnan hajóval lehetett menni, ami kétszer bedöglött az út során.

Változnak az idők, de nagyon. Az 12 éve volt.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2012.12.24. 11:53:11

@Csikós Zsolt: Jaja, most már nem is járnak hajók, legfeljebb a turisták miatt, mert a busz sokkal gyorsabb Siam Reap és a Phnom Phen közt is, de a határtól végig igen frankó aszfalt van...

zdyzs 2012.12.25. 16:10:39

@Csikós Zsolt: Ja, gondoltam is Rátok, ahogy nyomultunk 50-70 km/óra sebességgel Siam Reap felé. De az is biztos, hogy fejenként legalább 10x annyit fizettünk mint Ti anno.

zdyzs 2012.12.25. 16:13:39

@Ahmet: Azért még mindig nem gyorsabb a busz SR és PP között. A végén ugyanis van egy jó 40 km-es szakasz, ahol éppen építik az utat a kínaiak, és ott szó szerint 10km/órával lehet csak haladni. Jó háromnegyed óra volt ugyanis csak ez a szakasz. Késtünk is egy órát, és 7 óra alatt a hajó is leér (vagy legalábbis ezt mondják)

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2012.12.26. 10:19:47

Na, jó, de az útépítés nincs mindig. Egyébkétn akartunk hajóval menni PP-ből visszafelé, és gyakorlatilag nem lehetett. Akkor vittek volna el (nem SR-ig), ha kibéreljük az egész hajót, valami egészen elképesztő összegért.

Csikós Zsolt 2013.02.09. 11:42:51

Nekünk 5 dollár volt fejenként az út (7 lett volna bent, a kabinban, de felfedezősdit akartunk játszani). A hajó talán egy 10-es volt Battambangtól? Arra már nem emlékszem.

zdyzs 2013.02.09. 13:55:33

@Csikós Zsolt: Na akkor mi jártunk jobban, nekünk az egész út fejenként 12 dolcsi volt.